Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har plassering i bagasjerom mye å si på lyd fra sub`en?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har plassering i bagasjerom mye å si på lyd fra sub`en?

    Jeg skal ha inn 2x10" og en forsterker bak i bilen min. Skal bygge kassa helt innat seteryggen for å bruke minst mulig plass (st-vogn) og vurderer å kjøre kassa helt innat f.eks venstre side også plassere forsterkeren på en mdf-plate festet til seteryggen på høyre side.

    Vil dette gjøre noe som helst med lyden, eller vil jeg uansett ikke merke forskjell om sub`ene står til høyre, venstre eller på midten?

    Har dere andre forslag til andre plasseringer? Pga fruen i huset er det ikke aktuelt å ofre reservehjulsbrønnen.

  • #2
    Sjekk denne: http://www.installer.com/tech/aiming2.html

    Eneste typen de hopper over er vel stasjonvogn, og jeg mener at i dem så var det bra med subwoofere pekende oppover, men ta det med en klype salt.

    Det er selvsagt verdt å prøve forskjellige plasseringer, men sub vendt bakover pleier å funke i de fleste biler ganske bra om ikke best.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Når jeg tenker etter blir vel det peneste (og kanskje best lydmessig) å la kassen gå over hele bagasjeromsbredden, også ha ett element på hver side et stykke ut også feste forsterkeren i midten?

      Om dere har bilder av lignende oppsett, tar jeg gjerne i mot. Har funnet noen få via Google bare.

      Comment


      • #4
        Da må du si til fruen at i nye biler er reservehjul ekstra utstyr Boks med skum og kompressor er det vel som følger med dem
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Retning og plassering av kassa har erfaringsmessig en del å si, men i åpen kupé (stv), skal det mer enn dårlig plassering til for å gi dårlig bass. Har prøvd både oppover og bakover, låt temmelig likt for ørene mine i alle fall.

          Om elementene står til høyre eller venstre, eller samlet, har nok ikke mye å si.

          Comment


          • #6
            Jeg har stasjonsvogn og uansett hvilken vei jeg setter basskassa så høres det helt likt ut iogmed jeg hører ikke noe spess mer siden det er jo drit høyt uansett :P

            Comment


            • #7
              Min erfaring med stasjonsvogn er at det spiller høyest og best med basselementene pekende oppover mot taket, og bassreflexportene pekende bakover mot bagasjeromsluken. Dette er min erfaring og derfor ingen fasit for hvordan det kommer til fungerer hos alle andre

              Comment

              Working...
              X